Sunday 29 September 2019

Bercuti Solo ke Gold Coast & Melbourne Australia selama 8 hari 7 malam - Part 1

Salam & Warning!! (LOL) - belum apa-apa dah dapat warning 😆

This is gonna be a long post.

Sila teruskan pembacaan jika anda berminat

Tiket Airasia dibeli setahun yang sudah iaitu depart Kuala Lumpur - Gold Coast dan return Melbourne - Kuala Lumpur.

Harga tiket Kuala Lumpur - Gold Coast asalnya = RM350 sehala seorang + RM 200 (20kg luggage + 1 Meals)

Harga tiket Melbourne - Kuala Lumpur = RM 660 sehala seorang + RM 200 (20kg luggage + 1 meals + 1 dessert)

Jadi harga tiket sahaja untuk seorang RM1,410.00

Persiapan sebelum pergi (hanya sebulan setengah keputusan dibuat untuk pergi ke sana)

1. Visa Australia (electronic visa) - dibuat secara online melalui eta.australia@yahoo.com. Dapat kelulusan dalam tempoh 24 jam sahaja. Dengar visa Australia susah lulus sekarang kan tapi mungkinkah saya pekerja professional atau pekerja kerajaan? Saya mendapat kelulusan visa dalam masa sejam sahaja. Harga electronic visa saya RM20.00

Selepas itu, saya dapat satu lagi email dari Australian Government mengenai kelulusan visa saya. tempoh sah tourist visa saya adalah selama setahun tapi tempoh untuk melancong adalah selama 3 bulan sahaja. Dah lulus visa, barulah saya boleh proceed benda lain.



2. Flight ticket - disebabkan saya sampai di Gold Coast dan balik dari Melbourne, maka saya kena beli satu tiket kapal terbang domestik. Ini pakai sky scanner sahaja untuk cari yang mana flight available. Saya beli flight Virgin Australia dengan harga RM450 sehala.


3. Hostel - disebabkan saya travel solo, jadi saya hanya perlukan hostel. Boleh juga stay di hotel tapi tidak berbaloi memandangkan harganya mahal. Lagipun saya fikir baik saya tinggal di hostel, boleh juga saya berkenalan dan bertanya apa-apa dengan roommates saya nanti. Saya pilih hostel dengan roommates perempuan sahaja seramai 4 orang sebilik. 

Bila pilih hostel, kita boleh pilih nak tinggal campur lelaki perempuan ke, perempuan sahaja ke, dan berapa ramai sebilik. Ada yang tawarkan dua sebilik, 4 orang sebilik, 10 orang sebilik mahupun 12 orang sebilik. Makin ramai kita kongsi, makin murah harga bilik tersebut tapi mengikut selera kita lah.

Saya booked hostel di Gold Coast di Backpackers Paradise Resort dengan harga AUD140.00 untuk 3 malam.
Hostel di Melbourne pula saya pilih United Backpackers yang terletak betul-betul sebelah Flinders Station dengan harga AUD180.00 untuk 4 malam.

Oh, untuk peringatan, dua-dua hostel yang saya stay ni tiada towel disediakan makanya saya kenalah bawa towel sendiri. Tapi, saya beli towel baru di Australia tu. Macam souvenir untuk diri sendiri jugalah.


4. Tempat lawatan - disebabkan saya nak ke Australia yang mana negaranya sangatlah strict dengan kita sejak akhir-akhir ini, saya terpaksa membuat tempahan lawatan lebih awal. Maksudnya semua tempat yang perlukan entrance fee, saya beli semuanya dari Malaysia. Supaya menjadi bukti kepada immigration Australia yang saya ke sana untuk melancong semata-mata dan bukannya bekerja secara haram.

Yang ni banyak la tiket yang saya beli lebih awal seperti:
  • Gold Coast - Warner Bros Movie World - beli di Klook RM156.00
  • Gold Coast - Currumbin Wildlife - beli di website dengan harga AUD40.00
  • Melbourne 1 day tour to Great Ocean Road & 12 Apostles - beli di Groupon Australia dengan harga AUD50.00 (ini memang murah)
  • Skybus from Melbourne airport to Melbourne City - AUD20.00 (tak perlu pun beli awal)


5. Insurans - yang ni saya beli dari ejen insuran yang saya google sahaja dari Facebook tapi dia bagi servis yang bagus juga. En Nazli Zainal Abidin (+6019 254 3130). Dia ada bagi option samada Etiqa Takaful atau AIG. Dia bagi comparison dulu and explain limitation for each pakej, biar kita decide mana yang kita nak. Baguslah. I recoomend untuk contact dia.

Biasa saya ambil Etiqa tapi disebabkan offer AIG lebih menarik, maka saya pilih AIG kali ni dengan harga RM88 selama 9 hari.


6. Baju sejuk - disebabkan saya pergi ke sana musim early spring, suhu disana masih lagi sejuk. Saya sentiasa check weather forecast kat sana supaya saya tak tersalah bawa baju. Maklumlah, dulu saya pernah ke Perth dalam bulan yang sama. Saya ingatkan pakai jaket nipis sahaja sekali sejuk juga sampai ke tulang. Mujurlah saya bawa banyak jenis jaket masa tu.

So kali ni saya nak pastikan saya tak salah bawa jaket lagi. Lagipun saya tak nak bazirkan berat luggage sebab saya travel solo, saya kena make sure saya boleh carry luggage saya tu dengan betul.

So hari tu nak dijadikan cerita, saya saje je cari new winter jacket. Bajet ciput sebab nak pergi backpack kan. So, saya pergi ke satu tempat baju winter Bundle. Namanya Bundle Preloved (website) di Bukit Jalil. Saya beli sehelai je baju winter pendek yang colour black. Kita kena rajin try kat situ sebab ada banyak gila choices.

Boleh klik sini untuk map ke Bundle Preloved tu.


7. Foods & Medicine - yang ni kan kena declare kan tapi saya bukan pergi berkeluarga. Jadi yang saya bawa hanyalah 2 pack Brahims and 2 pack Maggi. Tu pun saya bawa sebab saya rasa macam teruk sangat kalau tak bawa apa-apa. Hihi. Saya ni poor eater. Tak kisah makan apa asal boleh telan. Tak semestinya makan nasi. Ubat pula saya hanya bawa Paracetamol and Chloramine sahaja.



Ok, saya rasa itu sahaja dululah untuk Part 1. Saya pula rasa penat nak taip panjang. 😏 Total saya dah bayar sebelum saya ke sana sahaja dah RM3,500.00.  Tapi benda ni bukanlah sekaligus ye. Sikit-sikit bayar, macam tiket flight dah setahun beli. Yang lain-lain saya bayar dalam sebulan setengah tu saya beli. InsyaAllah saya cuba menghabiskan juga trip solo saya ke Australia ni. Sebarang pertanyaan, boleh email ke saya. Thank you for reading

1 comment: