Tuesday 22 October 2019

Bercuti Solo ke Gold Coast & Melbourne Australia selama 8 hari 7 malam - Part 2

Day 1: Departure

Departure from Kuala Lumpur - Gold Coast. Flight duration 8 hours kot. My flight departed at 11:15 am tapi yang saya nervous bila beberapa minggu sebelum saya fly, ada kecoh pasal Malaysian tak lepas di border KL untuk ke Australia. Saya dah la cuak sebab pergi solo, lagi cuak bila isu ni berlaku. Tapi saya tawakkal lah. Semua saya dah prepare elok.

Masa di departure gate tu, memang betul ada Australian Officer menunggu di gate untuk random check. Tapi saya terlepas lah. Tak ada issue pun pada malam tu.

Day 2: Arrival - Hostel - Harbour Town - Sunset View

Arrived di Gold Coast Airport jam 9:15 am (local time). Macam cepat pula saya rasa flight ni. Immigration was slow sebab 2 counter je memula dibuka. Lepas sekian lama barulah 3 kaunter buka. Soalan pegawai tanya saya, kerja apa dengan kerajaan Malaysia? Saya cakaplah 'Higher Education' and she nodded. Pastu tanya bawa ubat apa, saya jawablah bawa ubat 'Paracetamol & ubat flu' so dia pangkah kat declaration tu.

Cuma ada beberapa Malaysian lepas custom check tapi saya kena go through another luggage scan. Maybe because I was solo though saya dah printed out my food list beserta gambar sekali. It's just the procedure.

Keluar airport, bersyukur amat sebab berjaya masuk Australia dengan selamat. Tapi nervous sebab solo. Tapi otak cepat-cepat suruh tenang. Be calm & logic. First thing first, saya ke simcard counter. Beli Opus Simcard. Harga murah je around AUD15.00 untuk berapa banyak entah datanya. Saya lupa. I just asked the guy to install the simcard terus to my phone. Malas kekdahnya nak buat sorang-sorang.

Then saya ke hujung sebelah kanan airport untuk beli Go Explore Card untuk pelancong Gold Coast di kedai runcit. Yang ni just bayar AUD10 per day and u can ride all the transportation in a day. Maklumat card boleh klik sini. Tapi untuk area Queensland, boleh refer ke Translink punya website ye. Very informative. Dan segala perjalanan bus saya hanya pakai Google Maps sebab dia memang update live. Berapa minit bus nak sampai etc.

Saya naik bas tanpa problem untuk ke South Broad Beach Station (yang pasal station ni semua saya study guna google maps sahaja). Then saya tukar ke tram. Saya stop tram di station Cavill Avenue dan berjalan kaki ke hostel saya. Luckily saya dapat check in awal around 12 pm and my room was ready. Easy peasy.

Surfer Paradise Backpacker Hostel

Saya terus check in, and mandi semua. Penat lebih 12 jam dah travel. Suhu sejuk lebih kurang 17 celcius. Ada sorang roommate dalam bilik dan dia tengah baring-baring je. Dia friendly. Mixed UK Australian people. Berkenalan sikit-sikit.

Selesai mandi semua, saya ready ke first destination saya. Harbour Town! LOL. Belum apa-apa saya terus pergi shopping. Sebenarnya saya tak bawa towel dan saya jadikan alasan untuk beli towel. Dari hostel saya jalan kaki, naik tram, tukar tram ke bus untuk sampai ke Harbour Town. Bestlah. Saya tiada masalah dari segi bergerak ni.

Saya sampai Harbour Town, shopping towel je pun. Ada shopping baju tshirt tebal sikit sebab saya takut Melbourne terlebih sejuk (alasan untuk shopping baru) dan new Nike shoes. Entahlah. Tapi saya nampak Sketchers Outlet besar gila and beratus2 jenis kasut kat situ. Gerammmmm je rasa tapi saya kena fikirkan luggage saya yang saya kena bawa sorang. Terus cancel shopping memacam.

Shops at Harbour Town

Dah petang sikit, saya cepat-cepat bergerak pulang sebab malam kat Gold Coast agak awal musim ni. Saya naik bas betul-betul depan Harbour Town. Bagaimana saya datang, macam tu jugalah saya balik.

Dah sampai ke Cavill Avenue tram station, saya berjalan ke Lionell Perry Park. Terletak sebelah je dengan hostel saya menginap. Pemandangan sunset di sini sangat cantik dengan menampakkan Nerang River

Atas cruise tu dorang celebrate birthday. Untunglah

Seronok lepak kat sini. Kebetulan ada makcik pakcik dari Malaysia datang sini juga bercuti dengan anak-anaknya. Dia berborak juga dengan saya dan tolong ambilkan gambar saya.

Dah lepak-lepak santai, tunggu habis sunset, saya pun bergerak balik ke hostel. Ah penat seharian. Saya shower, makan malam nasi brahim yang aku bawa tu. Entah kenapa tekak saya rasa Nasi Brahim tu dah tak sedap. Tapi saya kena telan juga sebab dah bawa kan. Mujurlah saya beli dua je.

Day 3: Currumbin Wildlife Sanctuary - Farmers Fish Market - Surfers Paradise Beach

Hari ni saya bangun agak awal juga sebab saya mahu ke park seterusnya.

Saya breakfast di hostel dengan strawberry & air orange kotak saya beli di Woolsworth di Harbour Town. Harga sepaket strawberry hanyalah AUD1. Dah la besar, merah dan manis. Mana saya tak tergoda.

Saya pakai light jacket sahaja hari ni walaupun pagi tu sangatlah sejuk tapi saya bayangkan tengah hari nanti mesti akan panas sedikit.

Cara nak ke Currumbin ni mudah sahaja. Maklumlah, saya ada darah Australian dalam badan, jadi macam balik kampung sahajalah naik bas disini. Saya naik tram di station Cavill Avenue dan stop di Broadbeach South Station. Di station yang sama, saya tukar kepada bas, terus naik bas no 700 menuju ke Tweed Heads. Tapi saya akan turun di bus stop nama Currumbin Wildlife Sanctuary.

Nak cakapnya, kat sini, semua bus stop ada nama. Sekecil-kecil bus stop tu kena ada nama. Saya sangat kagum dengan kesempurnaan perjalanan public transport di sini. Ok, dah sampai, saya jalan kaki sikit sampailah ke park tu.

ticket counter

Disebabkan saya dah beli ticket secara online (harga tix AUD40), saya hanya perlu verify ticket disebelah kanan, kat group check-in tu. Scan barcode je, then dia bagi park map. Masa saya sampai ni dah jam 10:15 pagi gitu. Ada beberapa animal shows yang akan berlangsung. Maka saya kena cepat-cepat pergi cari location show tu. Kalau rajin pergilah tengok animal show. Berbaloi tengok. Saya memang nak cover as many shows as I can sebab saya dah plan nak berlama-lama di park ni.

group of Kangaroo

Wajib tengok. Banyak betul koala kat sanctuary ni

tapi Kangaroo tak sebanyak dekat Perth. Susah nak selfie

This little one memang jinak. Nak cium kita

Lemur. Di import khas dari Madagascar

Kat Sanctuary ni ada hospital juga. Antara animal hospital yang terbesar dan ianya non-profit organization. Dorang operate based on entry ticket pengunjung yang datang ke sanctuary ni lah. Dan ye, kawasan ni juga ada surau untuk muslim. Boleh refer map.

Time spent kat sini lebih kurang 5 hours and above. Kalau korang bawa kids, lagi lamalah. Boleh bawa makanan sendiri. Dia tak ada check pun. Kot-kotlah korang nak bawa bekal. Macam aku yang solo ni, mudah je. Aku bawa buah strawberry, biscuits and air kotak oren.

Dah habis pusing, beli few souvenirs kat situ, aku naik bas balik. Cara balik sama je dengan cara datang. Naik bus (no 700), tukar ke tram. Tapi on the way balik tu, tetiba otak saya rasa nak makan fish and chips.

Selepas google kat Google Maps, saya jumpa satu tempat recommended untuk try. Yes! Tanpa buang masa, saya terus find direction. Easy peasy. Saya tukar plan turun tram. Saya follow map je, naik bas kat bus stop apa entah tapi saya kena naik bus no 705 dan stop di bus stop Seaworld Dr at Mariners Cove.

Maka sampailah saya kat Peters Fish Market.

Ini kalau nak tambah lauk sendiri

Meriah udang dia

Ready for lunch + dinner

My menu fish + calamari and chips. Sotong besar lebih besar dari bawang Holland tu

Saya tak ingat berapa total order sebab saya tambah sos mayonnaise tu dengan plus plain water sebab air aku dah habis. Plain water ni kalau kat restaurant ni mahal tau, AUD4 sebotol. Jadi saya rasa around AUD15 kot harga food saya. Sambil-sambil makan tu, ada satu couple dengan anak perempuan sorang tengah tunggu order dorang. Cute je anak dia sambil berborak dengan saya. Orang local Australia, mesra je. Happy saya melayan budak kecik cute tu.

Saya tak habis makan sebab food portion of course besar gabak. Macam size kertas A4 tu. Macam mana. Saya tak habis chips tu jelah. Tapau bawa balik konon nak makan bilik. Sudahnya, esok tu saya buang. Maafkan saya

Balik dari Peters Fish Market. petang sunset tu saya lepak kat Surfers Paradise beach. Langit yang lawa. SubhanaAllah. Tenang saya tengok keindahan alam.

lawa langit kan. Saya tak lawa lah :p

Day 4: Warner Bros Movie World

Yeah. Yang ni pun saya dah beli tiket awal-awal online (Harga tix RM156 beli di Klook). Pagi ni konon nak bangun awal and gerak awal tapi sudahnya saya lewat jugak. Hampeh. Saya pergi sini dengan naik tram (Station Cavill Avenue - Station Helensvale) then tukar ke bus (naik bas tulis TX7). Sampai sana lebih kurang jam 10:30 pagi.

Saya scan tiket yang saya dah print, ambil map and terus aim pada ride saya nak naik. Haha. Biasalah kalau pergi theme park kena alert dgn show time tapi tuh la, saya banyak pula ride nak naik. Semua extreme ride saya naik. Huhu. Yang best kat sini, locker letak barang adalah free. Saya pula dapat beberapa kali fast track sebab dia cari for solo rider untuk fullkan seat. Hehe.

Then saya aim untuk show kereta & parade. Pastu ada juga saya bergambar dengan character DC macam Superman and Green Lantern. Benda ni kena alert pukul berapa dorang keluar juga. Theme park ni tidak disediakan surau jadi pandai-pandailah kan nak solat kat mana.

Memang saya stay dalam WB theme park sampai dia nak tutup. Saya tak makan sangat just beli ice-cream sebab saya bawa bekal. Don't worry sebab dorang tak check pun beg kita bawa and apa kita bawa.

Ada kesal sebab beberapa ride macam Green Lantern Coaster and Wild West Fall ditutup. So rugilah kan tak dapat merasa semua. Tapi rasa sendu juga theme park ni. Entah kenapa.

Balik dari theme park ni, perut saya rasa lapar sangat. Haha. Saya pun survey western food yang halal. So, ada satu macam recommend halal pizza dekat dengan Surfers Paradise sahaja. Nama kedai Euro Bite. So, bila sampai je di Station Cavill Avenue, saya terus menapak ke kedai pizza tersebut.

Halal Pizza in Gold Coast, Euro Bite

Seronok saya tengok satu slice pizza harga AUD3.50 sahaja kan. Saya pun tamak, order sampai 3 slices of pizza and 2 pieces fried chicken. Saya noticed ada sorang customer kat situ pun pandang je saya order. Saya cakap kat pekerja tu, 'I'm so hungry, so I'm gonna eat a lot.' Kunun. Sekali bila saya makan 1 slice pizza, saya dah kenyang. Sebab it's US pizza size. Satu slice tu macam personal pan pizza kita ni. Matilah saya, makan 1 slice sahaja dah 10 minit tak habis-habis. Haha.

Jadi, saya pun surrender, bagitau pekerja tu, saya tapau sahaja 2 slices pizza ni. Tapi tak sangka saya, pekerja tu/owner itself maybe, bagi saya 1 slice pizza lagi for free. Kalau saya tau dia nak belanja saya, saya beli 2 slices je awal-awal. Jimat duit saya. Hehe

Maka saya pulang ke hostel malam tu dengan hati yang gembira, sebab perut kenyang dan ada orang belanja pizza pula.

.............
Ok, saya rasa takat ni dulu saya update my trip di Gold Coast. Day 5 saya bergerak ke Melbourne pula. Tunggu for my next entry. Thanks for reading