Tuesday 31 January 2012

Sotong Kunyit Kurma

Hari terakhir untuk bulan January
and this is the second update
wah...teruknya

tapi kali ni nak share menu aku masak smalam
Sotong Masak Kunyit & Kurma
aku search kat 'tiffin biru' resepi untuk sotong
tapi ni aku dah olah ikut bahan yang ada kat umah je

fresh dari dalam kuali tefal. - *berlagaknya*
Bahan-bahan:
400gm sotong - potong bulat
1 sudu kecil serbuk kunyit *
1 sudu kecil rempah kurma *
1 sudu kecil cili kisar *
2 ulas bawang putih - tumbuk halus
1 ulas bawang merah - tumbuk halus
1 biji bwang besar - potong bulat
1/2 batang carrot - potong bulat

Cara-cara:
1. perap sotong bersama bahan bertanda *
2. biarkan 15 minit
3. panaskan minyak. tumis bawang merah & putih hingga wangi.
4. masukkan sotong yang telah diperap. kacau sebati
5. masukkan carrot, secubit perisa sesedap rasa. - yang ni aku saje beli & try. boleh la. kalau tak suka, bole taruk garam.
6. lastly, letak bawang besar. kacau sampai semua sebati & masak. Siap untuk hidang.

Mudah je la resepi aku ni. Sedap makan ngan ulam kacang botol & timun cicah sambal belacan.
Sebenarnya masak banyak untuk bawak bekal datang keja hari ni, tapi
hubby suka sangat sampai menambah. licin sume. ok la. senang keja. tak perlu tapau-tapau.

1 comment:

  1. chettt! dia nak juga highlight kuali tefal..huhuh.. aku jarang try resepi mat gebu ni..org tu payah nk jawab kalo kite tanya. tu yg malas tu.

    ReplyDelete