Thursday 24 November 2011

Kampung Budaya Sarawak

Last Saturday, college aku ada wat free trip to Kampung Budaya, Sarawak
Kata orang, sini tempat wajib pergi kalau datang ke Sarawak
So apa lagi, orang dah bagi free, grab the chance la.

Kampung Budaya ni di bahagian Santubong, Sarawak
Jaraknya lebih kurang 20km dari Petrajaya (agak aku la)
kalau nak accurate, kira sendiri kat google maps
Ticket price : RM 60 (adult)/per entry
a little bit pricey i guess

Kami mula masuk Kg Budaya ni jam 9 pagi. Meh kita layan piccas aku jadi model

 front entry

 belakang tu gunung santubong

 tower

 erk..dewan apa-apa je la..aku lupa

 jambatan yang perlu try lalu kalau masuk kg budaya ni, please wear shoes only. no high hills recommended

 depan rumah bidayuh

 rumah panjang bidayuh yang tgh upgrade. ada beberapa homestay dalam ni

 atas rumah bidayuh



 bersama orang iban (5 from left). yang lain orang melayu.

ni map kg budaya. semua rumah ada tepi tasik. so keliling tasik sahaja. total time spent about 2 hours 
(tengok rumah sahaja. tak termasuk show)


 luar rumah panjang iban




 bersama orang ulu


 ni namanya sand stone


 melanau's healing hall

 semua tangga memang macam ni




Habis....Kami keluar dari Kg Budaya betul-betul jam 1pm

Muak la tu tengok gamba aku banyak-banyak
tapi kalau korang menghayati semua gambar ni
memang tak perlu dah masuk Kampung Budaya Sarawak ni (just joking)
almost semua yang ada dalam Kg Budaya ni aku letak
except performance tarian dari semua kaum
performance hanya ada 2 kali sehari. pukul 11.30 pagi & 4 ptg

in my personal opinion
dalam ni banyak menceritakan pasal budaya semua kaum yang ada di Sarawak
so bagi sesiapa yang tak berminat pasal budaya ke, seni ke,
agak tidak berbaloi dengan tiket RM60 tu
bagi orang-orang tua, memang tak sesuai sebabnya kena panjat tangga-tangga
dan memang meletihkan

one more, before masuk dalam Kg Budaya ni, makan kenyang siap-siap
sebabnya masa aku pergi pagi tu, tak ada apa-apa yang berat dijual
melainkan keropok-keropok, mineral water & air-air tin sahaja

tapi kata orang, alang-alang sampai ke Sarawak, pergi sahajalah.
It's up to you. lu punya duit kan. wa pergi free je.

4 comments:

  1. hahhahah statement "lu punya duit kan. wa pergi free je" mmg x leh blah....

    ReplyDelete
  2. dlm byk2 tu aku tertarik nga si pinky tu je.. hahahaha... jauhnya collge mu wat trip.. sampai ke sarawak.. jelesnyo aku.. hehehe

    ReplyDelete
  3. dalam banyak2 negeri kat mesia ni, sarawak je aku belom sampai...ntah bila la nak melancong ke sarawak.

    ReplyDelete
  4. tringin nk g area sana, ntah bilala ada peluang,huhu
    next year nk kecek mr.hubby la,hehe

    ReplyDelete