Sunday 21 April 2013

Travelog Umrah - Sekitar Madinah

Selain bersolat di Masjid Nabawi, Madinah adalah tempat yang terbaik untuk membeli buah tangan. Kata ustaz, nak beli kurma, buah-buah, kacang-kacang, semuanya di Madinah. Bangunan di Madinah sekitar Masjid dan hotel lebih terususun dan terancang. Tidak seperti di Mekah yang sedikit terabur & berbukit-bukit.

Jadi bila di Madinah, aku tidak melepaskan peluang membeli sedikit buah tangan tapi tidaklah menjadi 'saudagar' pula. Biasa untuk jemaah bila pergi 1 beg, balik 3-4 beg. Tapi aku berazam untuk tidak menjadi jemaah biasa. Jadi jemaah luar biasa. Beli setakat perlu.

Suasana shopping di Madinah sedikit happening. Biasanya penjual buka 'kedai' kat depan dataran Masjid Nabawi selepas asar. Suka sangat. Ada macam-macam.

Suasana selepas asar di depan Masjid Nawabi

Perjalanan dekat ke hotel pun jadi jauh sebab banyak berhenti-henti. My MIL la beli untuk semua cucu-cucu anak menantu.

Pada pagi selepas selesai masuk Raudhah, sebelum waktu Zuhur, aku dengan hubby sempat berdating ke tempat yang orang tak pergi. Kalau dari pintu depan ke masjid Nabawi tu, terus je sampai ke jambatan. Crowd local arab kot selalu datang dari arah situ, so aku ni sebab jenis nak tahu, aku ajak laki ke situ.

Taraaaa! Aku dihidangkan dengan very tame pigeons

Hadis:
"Dan aku mengharamkan Madinah di antara dua tanah hitamnya, jangan dipotong pokoknya dan jangan ditangkap binatang pemburuannya"

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Tidak ada orang melakukan kejahatan kepada penduduk Madinah melainkan mereka akan binasa sebagaimana garam larut di dalam air"

Seronok sungguh tengok merpati jinak ni. Ada jual bijirin untuk merpati ni tapi aku tengok banyak je kat dataran sampai tak termakan. Ada orang arab masa aku lalu ni, dia sebut 'syyhh' je, merpati ni terus terbang. 

Then kami nampak deretan kedai-kedai. Ada macam-macam. Tapi local kita tak ada pun. Aku dengan laki aku je kot time tu.

Ada kedai jubah, kedai makan arab pun ada

Hubby sempat beli jubah "Haramain". Jubah tu kualiti bagus. Material kain jenis tebal sebab sebenarnya jubah tu untuk winter season. Sesuai la sebab Madinah kan sejuk sikit. Murah juga sebab tak de customer kan. So boleh minta diskaun yang kita nak. Hehe. Aku tak beli apa-apa pun. Jubah hitam pun banyak yang menarik.


Then kami jalan-jalan sekitar hotel. Aku beli kacang, coklat, balance-balance kurma (sebab sebelumnya dah beli kat dataran di Bukit Ainain). Kurma, kacang lebih murah disekitar hotel berbanding di Ladang Kurma. Oh jangan lupa beli coklat kurma. Ada coklat kurma dengan almond, ada coklat kurma dengan hazelnut, ada macam-macam. Semua sedap. Aku beli sekotak satu. Ralat sebab tak jumpa olive oil. Ustaz beli kat Ladang Kurma, aku eksyen tak nak beli sebab takut mahal. Sekali cari kat area hotel, dah tak de jual. Uwawawa.

Kubah masjid tengah buka selepas solat Subuh

Alhamdulillah aku dapat tengok kubah masjid terbuka secara live. Memula ada cakap, teringin nak tengok kubah terbuka. Selalu tak perasan. Asal tengok je dah buka. Tak pun dah tutup. Tak perasan bila terbuka tau tertutup. Allah makbulkan permintaan aku. Dapat tengok secara live. Patut la tak perasan sebabnya memang soundless sungguh. Prosesnya sekejap je. Less in a minute.

Depan gate depan Masjid Nabawi. Belakang tu ada orang jual-jual quran untuk diwakafkan.

Antara kedai sekitar hotel di Madinah

Hari ketiga di Madinah, selepas solat Zuhur di Masjid Nabawi, kami bersedia untuk bertolak ke Mekah untuk menunaikan umrah. Kami mandi sunat umrah di hotel je. Sedih hati nak meninggalkan Madinah. Insya-Allah ada rezeki lagi, kami akan datang.

Rasulullah SAW bersabda:
"Sesiapa yang mampu untuk mati di Madinah, hendaklah dilakukannya. Sesungguhnya aku akan memberi syafaat kepada mereka yang mati di Madinah"

No comments:

Post a Comment