Tuesday 2 April 2013

Travelog Umrah - Day 1

Aku ambil pakej menunaikan umrah ni dengan agensi Al-Quds. Agensi ni HQ nya di Kota Bharu, Kelantan. Tapi ada beberapa cawangan di negeri lain. Pakej umrah aku ialah Jeddah - Madinah - Mekah - Jeddah.

Aku pergi bersama hubby dan MIL. Kami bertiga. Jemaah yang pergi sama dengan kami tempoh hari tidak ramai. 19 orang kesemuanya termasuk mutawwif. Memang tak ramai tapi aku rasa best sebab kami mesra sesama jemaah. Mutawwif pula sporting habis. Siap melawak bagai walaupun berstatus 'haji'. Mutawwif aku ialah Ustaz Nadzri.

Hari pertama (Khamis, 28 Februari 2013)

Berkumpul di KLIA jam 12 tengah hari untuk setelkan check in. Flight MAS bertolak ke Jeddah jam 3 petang. Segala urusan mudah sahaja & kami sesama jemaah pun sentiasa bersama sebab group tak ramai kan. Flight departed on schedule & kami dok setempat je dalam flight.

Aku, hubby & MIL dok sebaris. Flight masa bertolak ke Jeddah tak full. So sebelah aku 2 seat kosong. Seronok la aku sebab 9jam penerbangan tu, aku boleh tidur baring sepuas-puasnya dalam kapal.
Flight crews memang sporting & mesra habis. Service 5 star. Aku nak buat special thanks kepada flight crews MH105 dari KL – Jeddah sebab along the way 9 hours tu, dorang mesra melayan customer & service memang tip top.  Siap ada kejadian kecemasan dalam kapal.

Makan memang best

Ada sorang mak cik Indonesia ada masalah kesihatan. Tak tahu apa problemnya tapi kecoh sekejap kapal tu. Siap announce cari medical doctor lagi. Luckily ada 2 orang doctor dalam flight tapi since tak ada kelengkapan, susah juga nak treat mak cik tu. Aku rasa mak cik tu kejang otot kaki. Tapi keadaan serius gitu. Kecoh-kecoh dalam flight. Siap doctor pakai glove bagai. Aku ingat nak buat operate kat dalam kapal dah. Hehe. Extreme imaginasi aku nih. Aku tak tahu macam mana setel hal tu tapi aku tengok mak cik tu tidur terbaring kat seat.

Selain tidur sepanjang perjalanan, aku banyak juga study buku-buku umrah, solat-solat dan menghafal beberapa doa. To me, time is precious. Tak nak pergi ke tanah suci sebagai sesuatu yang sia-sia. Nak betul-betul menjadi tetamu Allah yang istimewa.

Pilot akan announce miqat (sempadan) untuk berniat bagi jemaah yang terus ke Mekah untuk mengerjakan umrah. Bermakna dorang dalam keadaan ihram dari KLIA lagi sebab miqat (sempadan) untuk berniat adalah di Qarnul Manazil iaitu flight akan melepasinya dari atas. Bagi kami yang terus ke Madinah tak perlu dalam ihram lagi.

Rasanya macam tak ada pun nampak jemaah lelaki yang berpakaian ihram dari dalam flight tapi wallah hua'lam. Mungkin aku tak nampak. Sebab kalau jemaah wanita ni pakaian ihramnya sama je macam pakaian biasa cuma jemaah lelaki la kita dapat tau dia dalam keadaan ihram ke tak bila tengok dia pakai kain ihram. Paham ko idok? Hihi

Kami tiba di Jeddah (Airport Haji & Umrah) jam 8 malam (12 a.m. waktu Msia) tapi kami kena naik bas pula untuk ke main terminal sebab dalam flight tu bercampur dengan tourist yang tidak menunaikan umrah so mereka kata kapal tak dapat masuk direct ke terminal building.

Kat terminal building tu, kami kena tunggu announcement dulu baru dapat setel immigration. Beratur nak cop passport pun ikut mutawwif je. Dugaan bila kad declaration yang kami kena isi dalam flight tu adalah kad yang salah. Patutnya ‘Umrah Arrival Card’ tapi crews salah bagi ‘Umrah Depart Card’. So yang immigration ni kecoh la. Siap soal-soal bagai.  Dah la tak pandai cakap arab kan. Nasib mutawwif setelkan. Dia la yang explain itu ini. Betul la, datang  tempat suci ni memang Allah akan bagi dugaan macam-macam.

Kesimpulannya, belajarlah cakap Arab. Hehe. No English yeh! Less preferred.

di Lapangan Terbang Umrah dan Haji, Jeddah
atas: tengah queue nak cop pasport & immigration
bawah: sekitar airport

Lepas immigration, ambil beg. Ambil beg sendiri. Kalau ada pekerja nak tolong, jangan bagi. Dorang buat beserta upah. Bukan free. Keluar gate je, kami tunggu bas agensi datang pickup. Kami solat jamak maghrib isya’ di airport tu sahaja. Masa aku tengah tolak troli beg tu kan, ada sorang mamat Arab ni tahan aku. Ingat apa weh. Sekali dia nak tumpang beg aku sebagai meja. Dia nak tulis-tulis masa dia tengah cakap phone. Dah habis dia cakap phone, dia terus blah. Terpinga-pinga aku at first tu. Jemaah lain pun gelak je. Boleh?

Perjalanan dari Jeddah ke Madinah lebih kurang 5 jam. Kami makan pack food dalam bas je. Then tido. Alhamdulillah sampai hotel Madinah jam 3 pagi (8 pagi Msia).

Perjalanan yang meletihkan. Betul. Energy guna lebih 24 jam. Dari 6 pagi (Khamis) sampai 8 pagi (Jumaat). So memang stamina kena kuat. Patutlah kata orang, kena sihat stamina & fizikal yang kuat.

No comments:

Post a Comment