Monday 25 February 2019

Cuti Eropah: 3 hari 2 malam di Lucerne, Switzerland

Ini bukan trip di Switzerland semata-mata ye. Ini Europe trip aku yang mana aku pergi selama sebulan ke Europe tapi tak terupdate negeri lain. I wish I can update all tapi yang ku mampu hanyalah ini sahaja dulu. Haha.

Journey aku London-Paris-Zurich-Lucerne-Amsterdam-Brussels-London.

Jadi, aku ke Zurich ni hari ke 7 from my Europe Trip.

Day 7: 31 January 2017 (Selasa)

Dari Paris, aku naik train menggunakan TGV-Lyria Klik Sini. Hanya TGV Lyria yang menghubungkan France ke Switzerland menggunakan khidmat train. Nak pakai khidmat lain, bus atau flight atau drive, aku tak pasti sebab tak tahu. Tiket train ni adik aku tolong belikan awal-awal dengan harga RM340.00 untuk 2 orang, sehala. Sehala je sebab aku tak nak balik ke Paris dah. (oh I miss Paris while typing this. Wpun ramai tak suka Paris, tapi aku suka je. Hubby lagi suka. Entah nape. Eh?) - terlencong lak.

Naik di Paris Gare Lyon ye. Ingat tu. London - Paris will arrive di Paris Gare du Nord tapi train TGV Lyria yang menghubungkan France-Switzerland ni naik di Gare de Lyon. Jarak antara dua station ni jauh jugak. 5km. So jangan memain salah station!

Train kami berlepas 10:23 pagi, jadi pagi tu lepas bangun, terus prepare untuk check-out sahaja dari Paris. 8:30 pagi kami dah check-out dari hotel Paris. Naik tukar train juga sampailah ke Gare de Lyon. Dah sampai sana, awal pun tak apa. Biar kita ready dari train tinggalkan kita.

Suasana dalam Gare de Lyon. Besar tapi pandai-pandai la baca signage atau tanya orang

Kami sampai sejam awal sebenarnya tapi gambar dah nak kol 10 baru tangkap. Hehe. Tapi train tu open camtu je tanpa gate. Kena pepandai tengok platform kat tiket

Macam kami, platform 15. Then kita tengok la kita coach berapa, seat no berapa.

Seat selesa dlm TGV Lyria, luas, besar, tak ramai orang.

Total perjalanan dari Paris ke Zurich mengambil masa 3 jam 3 minit gitu sejauh 600km ye. Ada beberapa big city yang train ni stop seperti di Dijon and Mullhouse. Mullhouse ni boleh bersambung ke Colmar. Alar kampung yang cantik macam kat Bukit Tinggi tu. Eh salah. Bukit Tinggi Colmar tu yang inspired dari France ni.

The view along the way was so beautiful and magnificent. Aku non stop pandang luar tingkap, kejap rekod video, kejap tangkap gambar. Alhamdulillah. Tak tidur aku sepanjang 3 jam tu. Rasa rugi je kalau tidur.

Ni antara view aku tangkap along the way Paris-Zurich
Dah bosan, explore camera plak. Try selfie dengan filter. My fashion caca marba, but..... Gapoever lah (tiru Fatimah)

Hujan membasahi bumi sepanjang perjalanan, sampailah ke Zurich. Aku dah sedih dah dengan weather ni tapi tak leh wat apa juga, kena bersyukur, tapi diam-diam doa. Tolonglah cerah esok.

Sampai di Zurich HB Station jam 2:30 pm waktu Zurich. Wah, tak sangka sampai jugak kami di Switzerland. Sejuk amat sebab hujan kan.

Sempat bergambar dengan train TGV Lyria di Zurich HB Station sebagai kenang-kenangan. Train 2 double story ok.

Kami keluar sekejap dari Zurich HB Station. Plan nak pusing Zurich tapi hujan betul-betul lebat dan tak mengizinkan. Frust sikit tapi tak apalah. Kami plan nak ke Starbuck sekejap untuk beli mug & air sebab hubby dah haus air coffee.

view depan Zurich HB Station

Sementara hubby gi beli mug & coffee, aku tunggu dalam station untuk jaga luggage. Then kami tukar, aku cross the street untuk tangkap few photos of Zurich.

Shops in Zurich

Sayangnya memang aku tak dapat berlama-lama. Aduh sedihhhh sangat tapi tak apalah. Kena redha!

Pastu, kami masuk balik dalam Zurich HB Station. Dari sini, kami akan naik train intercity untuk ke Lucerne. Kami beli di tiket machine je.

Suasana dalam Zurich HB Station

Harga tiket dari Zurich ke Lucerne. Arond RM212.00 ye untuk 2 orang. Jaraknya hanya 52KM. Bayar pakai card sajo.

Dah settle beli tiket, tengok sekali lagi platform mana kami kena naik. Masa kami buat urusan beli tiket tu, ada orang tegur kami. Lelaki, cakap Melayu. Tanya kami 'Malaysia ke?' tapi dia sorang dan tak macam traveller. Kami cakap ye tapi tu je. Tak tanya banyak sebab tak kenal kan. Bukan nak kekwat tapi sometimes, kami try not to talk to stranger dengan keadaan busy tu sebab caution yang dibawa-bawa dari Paris tu terbawa-bawa sampai ke Switzerland ha.

again view dalam Zurich HB Station

now ready to depart to Lucerne, naik di platform 8, dengan intercity train

train besar juga, 2 tingkat. Hubby kagum la tu tengok snow kat luar

Selepas sejam, kami dah sampai di Lucerne dengan menaiki train lah. Cepat je.

ok ni dah sampai di Lucerne, around 4.30 pm dah sampai

So, bila kami sampai di Lucerne Station, dari situ kami sepatutnya ke hotel lah. Bila kami tengok maps, jaraknya dekat sahaja. Just 1km dari station tapi masalahnya, waktu tu hujan sangat labat. It was really impossible for us to walk. Memang lencun. Dah la sejuk gila.

Pening dok pikir camna nak pergi. Luar station kami tengok ada station bus. We decided nak naik bus je. Study route, tanya juga orang, bus mana patut naik. Problem pulak nak beli tiket sebab tak tahu nak beli kat mana, pakai apa. Dorang kebanyakannya cakap German.

Tapi, kami berjaya juga beli tiket. Nak tahu pasal harga bus ticket atau public transport di Lucerne, korang boleh klik sini.

Harga bus seorang RM16 untuk jarak 1KM. Hehe pricey kan. Tapi Lucerne ni kira public transport per hour.
So dalam masa sejam, boleh naik mana-mana public transport dengan harga camtu.

Gapoeverlah. Bayar je RM32 untuk naik bus seciput jaraknya tu. Dah hujan tak leh wat apa. Kami tak sabar nak check-in sebab sejuk sangat. 4:50 petang naik bas, kol 4:55 dah sampai Ibis Budget Hotel Lucerne. Alhamdulillah.

Bila cek in, aku tanya receptionist tu, dapat tak claim voucher Winter-Tell Pass. (rujuk previous post klik sini) Then memula receptionist tu cakap, boleh dapat kalau book hotel directly from their website, not through Booking.com. Ha sudah, cuak jugak. Then, nasib aku ada proof email dari Lucerne Tourism kan, aku tunjuklah email tu. So, dia cakap, oklah. Dapat voucher Winter Tell Pass for 2 days for 2 pax for FREEEEEEEEEEEEEEE!!

Dia tanya nak pakai bila, sebab valid  2 hari je kan. Aku cakap nak pakai esok & lusa sebab kalau guna arini rugilah dah petang. Aku bersyukur gila weh. Imagine la naik bas 1KM pun dah kena caj RM16, kalau guna public transport seharian. Rezeki, rezeki!

Hotel ni aku suka sangatlah. Highly recommended for me.

Ada vending machine, kami beli international adapter kat vending ni je sebab tertinggal kat London

Ada cafe, ada microwave boleh guna jgak kot. Xingat tapi aku guna microwave kat hotel ni utk reheat Nasi Brahims.

Bilik kami book, boleh muat 3 orang.

Ok tu jelah untuk day 1. Basically, habis untuk travel je. Belum sempat explore. Malam tu kami tak keluar pun sebab very cold & raining. Makan & lepak kat bilik je. Nanti aku update untuk day 2 and day 3 pulak. Thank you

1. BravoπŸ‘πŸ‘πŸ‘

2. salam puan, boleh ke duduk bertiga? terima kasih

3. boleh la kalau book utk 3 orang

4. Pun suka Paris wlupun ramai ckp mcm2 hihi
    Best nya travel smpi sebulan

1. rezeki masa tu sahaja. sekarang dah susah, mungkin kena ambil unpaid leave je.

5. mcm mana boleh dpt voucher tell pass free?