Thursday 29 December 2011

Sambal Goreng Tempe

Menu ni aku ambil dari buku yang baru dibeli oleh my Hubby
dengan 300 resepi, serta gambar yang menarik, aku pun try la salah satu resepinya, sambal tempe goreng
lagipun hubby suka makan tempe, tauhu & kentang
Jom tengok resepinya.
source : google

hasil masakan sambal tempe goreng dari buku

Serve : 2 - 4 orang
Bahan-bahan (aku guna separuh dari dalam buku):
1 keping tempe - potong dadu & goreng
1 keping tauhu - potong dadu & goreng
2 sudu besar ikan bilis - goreng dahulu (tambahan aku)
1 biji kentang - potong dadu & goreng (tambahan aku)
1/2 bungkus besar suhun - direndam
5 batang kacang buncis - potong serong
30ml santan
garam dan gula

Bahan kisar:
1/2 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
2cm kunyit hidup (aku pakai serbuk kunyit je)
1 batang serai
1 sudu kecil cili kisar
1 sudu teh jintan manis
sedikit belacan (aku bakar dulu)

Cara-cara:
1. Tumis bahan kisar hingga naik bau.
2. Masuk santan, kacau dan biar mendidih.
3. Masuk kacang buncis dan kacau rata.
4. Masuk tempe, tauhu, kentang, ikan bilis dan suhun. Gaul sebati.
5. Perasakan dengan garam & gula secukupnya. Sedia untuk dinikmati.

Suku hasil masakan aku. Tak sama langsung. Tapi sedap jek ;)

Aku pun tak faham kenapa hasil aku tak sama macam dalam buku
Dalam buku tu bukan main merah menyala, aku punya jadik oren
tapi kalau ikut logik, memang akan jadik oren sebab taruk santan.
Pastu aku terextra masin sikit, maybe sebab dah masin dari ikan bilis
Lastly, aku melantak sorang-sorang sebab hubby tak berapa gemar ada suhun
Pulak!

No comments:

Post a Comment