Tuesday 13 December 2011

Sup Sayur Campur

Korang sure tak tahu yang aku tak pandai masak sup sayur
muahahaha
aku ni kalau cari resepi main course bukan main
tapi bila part kena masak sayur, aku jadik blur weh
penah tak jadik jugak
dasat sungguh


bagi  semua orang, masak sayur la yang paling mudah
tapi tak banyak tau resepi yang tunjuk untuk sayur ni
mudah sangat la katakan sampai aku tak reti wat
puas aku cari kat online, blog-blog masak
tapi tak jumpa


kebetulan yang tak disangka haritu
akak aku jauh dari negara arab tepon
dengan menggunakan kesempatan bil tepon yang dia ada
aku tanya camna nak wat sup sayur
trauma weh aku penah makan sup sayur yang tak best

so bagi yang beginner nak masak-masak
aku nak share la resepi yang tak seberapa ni

the best sup sayur campur penah aku buat ever.bangga weh

Resepi by : Angah aku tapi aku dah olah sendiri
Serve : 3 - 4 orang

Bahan-bahan:
4 ulas bawang putih - tumbuk kasar
2 ulas bawang merah kecil - tumbuk kasar
isi ayam/daging - dipotong  kecil (daging bagi rasa lagi manis)
lada hitam - ditumbuk
lada putih
1 kiub ayam (aku guna brand knorr)
sayur-sayur (cendawan, sawi jepun, carrot, suhun) - potong kecil-kecil

Cara-cara:
1. Tumis bawang putih+merah dengan minyak zaitun. (bagi khasiat sikit). Tumis sampai wangi.
2. Masukkan isi ayam / daging. Kacau sampai agak-agak masak.
3. Tabur lada hitam yang telah ditumbuk.
4. Masukkan air secukup banyak kuah yang diingini.
5. Dah agak-agak mendidih, masukkan kiub ayam. Taburkan lada sulah juga. Biar mendidih.
6. Masuk suhun. Kacau sikit.
7. Lastly, masukkan samua sayuran campur. Kacau kejap then terus tutup api.
(sayur tak boleh lelama, hilang zat)

No comments:

Post a Comment