Wednesday 30 January 2013

Ho Chi Minh City Day 3

Hari ni tour ke Mekong Delta pulak. Breakfast roti and telur rebus dulu di hotel. Disebabkan tour Mekong Delta mengambil masa sampai 6 petang, kami ready untuk tapau breakfast dari hotel je. Mamat yang baik tu tolong tapaukan. Dia siap bagi 1 buku roti, 4 biji telur rebus, butter, jem, roti manis & etc. Baik betul. Harga dia caj untuk lunch tapau ialah VND 150 K (RM 23).

Sambil tunggu Tuan Travel tiba, kita baca paper seround

Perjalanan ke Mekong Delta selama 2 jam sangatlah memeningkan kepala sebab struktur jalan yang sangat teruk. Melompat-lompat. Sebelum tiba, bus akan berhenti sekejap di kedai minum untuk sesiapa yang rasa nak minum atau nak buang air.

Akhirnya kami tiba di jeti Mekong Delta untuk ke pulau-pulau sekitar Mekong Delta.

First stop ialah ke kilang pemprosesan coconut candy. Bau harum semerbak kelapa dengan daun pandan.
Kat sini boleh try dan boleh beli candy seberapa banyak yang kita suka tapi confirm tak halal. Mat-mat saleh suka benor la dengan coconut candy tu.

Arak exotic

Our tourist guide yang sibuk explain proses penghasilan coconut candy

Paintings yang dijual.

Kat sini juga boleh bergambar dengan ular sawa kalo sesiapa nak. Biasa je.

Dah habis tawaf kat kilang coconut candy tu, kami dibawa untuk lunch. Punyalah mewah restoran ni. Tapi dorang-dorang je la dapat makan. Tourist guide pun dah explain yang foods served were non halal. Tapi we tak kisah sebab dah bawak tapau siap-siap.

Mentekedarah la kami dengan bekal. Ada juga Malay tourist yang same group dengan kami tapi dorang tak bawak bekal. Kesian juga kena tahan lapar. Kat restoran ni boleh la nak gila photos jap sebab landscape yang menarik. Aku pun tumpang sekaki.

Miss Viet Nam. Seksi u'ols.

Next destination was tempat madu lebah.

Mat saleh tu pass sarang bee ni kat aku. So, aku apa lagi. Pegang je la. Bukan kena sengat pun

Minum air madu lebah + perahan asam limau

Dorang promote suh beli madu lebah dengan bee pollen untuk cantik.

Next naik boat lagi pergi ke pulau seterusnya.

Kat sini kami dihidangkan buah-buahan tempatan.

Sambil makan, sambil tengok persembahan nyayian. Tengok beserta tips ok.

Ada gaya jadi miss Viet tak?

Last destination? Jom kita naik sampan.

Satu sampan boleh naik 4 orang.

Panjang juga la menyusuri sungai ni. Sampan kami naik dua-dua perempuan yang tukang kayuh. Tapi minah Vietnam yang belakang laki aku tu siap ngeluh-ngeluh lagi. Ceh. Dah sampai kat boat besar kami, dorang mintak tips. Mintak 100. Aku tak tahu la VND 100 ke, RM 100 ke or USD 100. Yang aku tahu sume 100 mahal.

Sampai je ke jeti, bas terus bergerak balik ke HCMC. Perjalanan balik pun 2jam juga. Sangat meletihkan. Kami sampai di hotel lebih kurang jam 6 petang.

Balik hotel je, rehat-rehat, makan meggi. Malamnya kami round bandar HCMC macam biasa. Disebabkan malam ni malam last kami kat HCMC, maka segala souvenirs yang perlu dibeli malam ni juga di pasar malam.

Kat pasar malam ni, aku beli key-chain dengan harga RM 1/sebiji. Kecik je. FM pula dijual RM 5/sebiji. Tak tahu la murah ke tak sebab tak jumpa standard price untuk souvenirs tu. Before balik ke hotel, kami lepak lagi di Kedai Abang Adik minum kopi Trung Nguyen. Kopi glamour di Viet Nam. Aku beli 2 paket kopi kat kedai ni. Abang tu jual 1/2kg kopi for RM 12. Kalau kat pasar malam, dorang jual RM 15.