Thursday 17 January 2013

Pre & Tips Ho Chi Minh City

Kenapa pre ho chi minh city (HCMC)? Sebab setakat yang aku pernah travel, HCMC adalah salah satu tempat yang buat aku nervous nak sampai. Macam-macam tips kena study. Dari blog ke blog hinggalah ke forum CARI aku study tapi tu pun last minute. Sebab tu nervous lebih sikit.

Kalau nak baca dari page ke page kat forum CARI tu memang boleh terbeliak biji mata. Banyak sangat part and satu part ada 100 pages. So kat sini aku buat summary serba sedikit pre & tips untuk ke HCMC. Tips ini juga termasuklah yang aku lalui sepanjang berada 4H3M di sana.

1. Tukar matawang Vietnam Dong (VND) di HCMC sahaja kerana lebih untung. RM 150 = VND 1 juta. Ini mungkin berbeza dari tahun ke tahun. Jika anda baca post ni pada tahun 2023, harganya mungkin tak sama ok. Inflasi! (tetiba jadi pakar kewangan)

2. Urusniaga di kebanyakan tempat menerima Vietnam Dong, US Dollar dan sesetengah menerima RM. Kena bawa 3 jenis mata wang.

3. Taxi yang boleh dipercayai hanyalah Vinasun & Mai Linh sahaja.

4. Jika nak ke Chu Chi Tunnel & Mekong Delta, boleh melalui agensi Tuan Travel. Boleh emel kepada mereka di tuantravel99@yahoo.com.vn atau klik sini untuk website TuanTravel. Harga yang aku dapat ke Chu Chi Tunnel = USD 7/pax and Mekong Delta = USD 10/pax. Pre book adalah tidak wajib. Ada orang survey ketika sampai di HCMC. Harga mungkin berbeza mengikut agensi. Tapi aku rasa tuantravel memang sudah cukup murah. So terpulang kepada korang.

5. Print/beli map hotel, map tempat-tempat menarik siap-siap sebelum ke HCMC. Mengikut tourist guide kami, memang Vietnam tidak mengeluarkan map secara free seperti negara-negara lain. Kalau ada pun penjaja yang jual.

6. Hampir kebanyakan penduduk HCMC tidak pandai berbahasa Inggeris. Urusniaga/pertanyaan banyak melalui kalkulator, peta-peta dan alamat-alamat sahaja. Tapi ramai juga pandai berbahasa Melayu. Sebab ramai sangat orang Malaysia kat sana kot menyebabkan dorang pandai cakap Melayu dari English.

7. Kopi adalah antara benda wajib dibeli ketika di Vietnam. Kata blogger Kak Syarliz, kopi Vietnam adalah kedua terbaik di dunia selepas Brazil.

8. Makanan halal memang sangat mahal. Jika nak jimat dari segi makan, bawa bekal siap-siap. Bila travel, perut akan cepat lapar. Stok makanan kena cukup. Macam aku, bekal sempat 2 hari je. Lagi 2 hari makan kat kedai.

9. Jika mahu ke HCMC dengan tujuan berbusiness, sila bersedia untuk declaration kastam di Malaysia. Jika tidak, lagi mahal denda kena bayar. Tapi kalau tak nak kastam kesan kita business, boleh emel aku. Nanti aku bagi tips extra. Kalau cakap kat sini, karang Kastam dapat tahu pulak. Hihi. Kindly email to me at azwa.ayuni@gmail.com sebab if kalau korang mintak thru blog, memang akan lambat.

10. Kena pandai tawar menawar sehingga 70% - 50% dari harga yang diberikan. Setiap tempat. Kedai makan tak termasuk ok. Tapi jangan tawar kalau tak mahu beli. Kalau dah tawar tapi tak beli juga, kena maki. Macam aku yang tak pandai ni, memang asyik beli dengan harga mahal je. Pasrah!

11. Jangan terima orang nak polish kasut, jangan naik beca.

12. Kata orang Malaysia yang aku jumpa kat sana, hotel lebih murah kalau walk-in berbanding booking online. Katanya! (sebut macam BabyAzwan dalam Propaganza tu). ;p Aku memang booking online siap-siap. Tapi kalau walk-in hotel time public holiday / school holiday tu, aku tak pasti. Risau tidur tepi jalan je nanti.

Tu je setakat yang aku boleh bagi pada sesiapa yang pertama kali ingin ke HCMC. Selebihnya mungkin ada pertambahan di entri-entri aku yang seterusnya. Cau!

20 comments:

  1. wey.. cepat update hehehe.. aku mmg jadikan blog mu rujukan aku gak.. dan aku suko baca gak blog kak syarliz tu..

    ReplyDelete
  2. salam sis...boleh bagi tips for custom declaration tu...my email fymiza@yahoo.com ...tq :)

    ReplyDelete
  3. Slm. nk jugak tips kastam tu. email sy asmidar@gmail.com tq!!

    ReplyDelete
  4. Salam..saya juga perlukan emel tu nhayati.abdulhalim.@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Saya juga nhayati.abdulhali..@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Salam..flight sy mlm esk..blh bg tips kastam 2 x?hehe
    mummyidea4u@yahoo.com
    thanks...;)

    ReplyDelete
  7. Salam.sy nk mtk tips utk kastam declaration tu..ni email sy..fi_sbi1405@yahoo.com..tq...

    ReplyDelete
  8. salam sis...boleh bg tips tuk elak kastam tu.pleasss...tq dear

    aely_dobi@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. Sis, nak juga email psal tips kastam tu. My email : ekure86@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. Boleh bg tips elak kastam..nak sangat tips tu.hehe..tq.
    rosliza.ibrahim@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Salam.nak sgt tips elak kastam.mohon jasa baik emaikan pada rosliza.ibrahim@gmail.com
    Tq

    ReplyDelete
  12. Boleh bg tips elak kastam..nak sangat tips tu.hehe..tq.
    rosliza.ibrahim@gmail.com

    ReplyDelete
  13. salam sis bolei bgi tips kastam tu...hihi tq
    jerrysamsungs3@gmail.com. .jerry_azree@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. salam sis bolei bgi tips pasal kastam tu hehehe..saya nk p 22 june ni....
    jerrysamsungs3@gmail.com. ..jerry_azree@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. Salam..sy pon bermnat mak tau psl custom declaration..mntak bantuan email ke dsaracatering@yahoo.com.my..tq yerr

    ReplyDelete
  16. As salam...nak tau tips kastam tu jugak...please email me suria77.phd@gmail.com
    tq sis..

    ReplyDelete
  17. As salam...nak tau tips kastam tu jugak...please email me suria77.phd@gmail.com
    tq sis..

    ReplyDelete
  18. Salam sis, tq share ur tips.. if free time, tolong share bout custom declaration tu ke shamsharida@gmail.com.. i interested nk tahu..TQ

    ReplyDelete
  19. Slm sis..bley bg tipa elak kastam x..sy esok nak blek da ni..sekarang dkt hi chi minh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sis..boleh share tips elak kastam...sy akan kesana bulan dpn..tq dirafaujan_007@yahoo.com

      Delete